reklama

Bieda železnice v SR

Železničnú dopravu využívam dosť sporadicky. Pred zvýšením cestovného to pre mňa bol v niektorých prípadoch výhodnejší a rýchlejší ekvivalent autobusovej dopravy. Príhody z posledných mesiacov ma ale stále viac a viac presviedčajú, že cestovať vláčikom je jednoducho strata peňazí a času. Alebo sa mýlim a  som dieťa štasteny a v 9 z 10 prípadov sa mi stane so železnicou dáka nepríjemnosť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Začnem najstaršou negatívnou skúsenosťou, kedy som cestoval zo svojej dedinky Nižný Hrabovec vlakom na prednášky do Košíc. Sú tomu 2 roky keď som v zimnom semestri dochádzal do školy vlakom, lebo autobusové spojenie v danú hodinu jednoducho neexistovalo. A aj keď obkľukou a trošku dlhšou cestou o pár centov drahšie sa mi to pre moju pohodlnosť oplatilo risknúť vlakom. Cca 10 týždňov som nastúpil v spomínanom Nižnom Hrabovci na osobák smer Strážske kde som preskočil na zrýchlený vlak z Humenného do Košíc. Zrýchlený vlak došiel do cieľovej stanice presne 0x načas. Po nejakých prvých dvoch alebo troch týždňoch posunuli príchod vlaku o pár minút neskôr no ale ani posunutý príchod vlak netrafil ani raz. Dôvodom bol katastrofálny a havarijný stav trate medzi Trebišovom a Košicami, ktorý je opravovaný asi spomínané 2 roky v kuse. Momentálne ak sa nemýlim je na trati výluka. Teda toľko v skratke k príhode č. 1.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Príbehom č. 2 sa presuniem pár mesiacov dozadu keď som cestoval IC vlakom z Kysaku do Popradu (a o pár dní z PP do KE). S priateľkou sme sa vybrali na výlet do Tatier a najvýhodnejším riešením bol železničný variant. Síce s dvoma prestupmi ale pre každého, kto sa snaží dostať z môjho okresu na IC vlak nutná procedúra. Ale veď to nevadí, vďaka meškaniu môjho vláčiku do PO už prípoj do Kysaku stojí v Prešove a v Kysaku je aspoň čas buchnúť v staničnom bufete po poldeci s spolužiakom zo strednej, ktorého som nejaký ten piatok nevidel (čím by som rád pozdravil Gumiho). :) Vráťme sa ale k kuriozite, ktorá mi takmer oči vybila pri pohľade na cestovné lístky. Cena môjho obyčajného lístka bola navlasť rovnaká ako cena priateľkinho študentského. Železnice teda očividne upravili cenník najlogickejšie ako vedeli. Veď výpočty hodné jadrových fyzikov kde sa rovnaké lístky kúpené pár sekúnd po sebe mohli líšiť v cene o pár € nahradili super bomba špica jednoduchým cenníkom. Teda celý aj študentský lístok 7€. Samozrejme platnosť karty skontrolovaná sprievodcom. Som zvedavý ako by sprievodca postupoval ak by karta náhodou nebola platná. To by musel dať cestujúcemu doplatiť rozdiel plus nejakú tú pokutu. Príbeh však mal pokračovanie na ceste nazad smerom od Popradu do Košíc. To isté, cena študentského a celého lístka rovnaká avšak čosi nesedelo. Cena oboch lístkov 5 €. WTF, preblyslo mi hlavou. Nedalo mi to normálne spávať tak som čekol cenník IC vlakov. A čuduj sa svete dozvedel som sa o existencii troch taríf- inak celkom logicky rozdelených, len tie ceny hlavne na krátke trate nejak od brucha. Cena na lístkoch okej podľa cenníka. Teda milí cestujúci, za cca hodinovú cestu IC-čkom môžte v ten istý deň zaplatiť buď 7 alebo 5 eur. Podľa toho či cestujete z rána, okolo obeda alebo večer. Pre mňa ako sporadického cestujúceho zaujímavé zistenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z tohto príbehu mi vyplynulo hneď niekoľko záverov:

Záver č. 1: Železnice nestoja o študentov cestujúcich v IC vlaku na krátke trate. Ako študent si veľmi rýchlo spočítam, že cestovať rýchlo sa jednoducho absolútne neoplatí. V podstate je existencia študentského lístka na krátku vzdialenosť zbytočnosť.

Záver č. 2: Dlhšia cesta môže byť lacnejšia ako kratšia.

Záver č. 3: Železnice vlastne absolútne nestoja o cestujúcich na krátke trate v IC vlakoch. Logicky mi však vyplýva, že ak plánujem cestu na dlhú vzdialenosť, lístok si kupujem v predstihu kôli nižšej cene a istote miesta. Miesto pre cestujúcich na jednu, prípadne dve zástavky by malo zvyšovať počet prepravených a nemalo zaberať miesto pre cestujúcich cestujúcich na dlhšie vzdialenosti. Pri takomto cenníku však nepredstaviteľé a maximálne nevýhodné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príhodička č. 3 sa prihodila tento týždeň v utorok pri ceste z Prešova do Nižného Hrabovca. Nestihli sme s priateľkou autobus a tak dobre padol vlak priamo domov. Kúpime lístky a teta za okienkom pri podávaní lístkov začne sypať: "Takže je výluka medzi Prešovom a Kapušanmi, chodte vonku pred budovu a do náhradnej autobusovej dopravy." Okej, výluka, nevadí. Veď nejaká nutná oprava alebo problémik. Tak teda nastupujeme do pripraveného autobusu. Jeden autobus miesto 4 ks vozňov. 2 smer Bardejov, 2 smer Humenné. Veľmi rýchlo zisťujem, že jeden autobus stačiť nebude. Cca 25 min po pravidelnom odchode vlaku prichádza druhý autobus a ideme. Žalostné plánovanie...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príhodička č 4. sa nestala mne ale sestre taktiež tento týždeň v pondelok. Vykoľajenie nákladného vlaku si v správach všimol asi každý. Okej, výluka, nevadí. Náhradná autobusová doprava miesto IC vlaku presne v počte 3 ks. Čo? Stovky ľudí v 3 autobusoch kde je priemerná kapacita 45 miest? Srandisti tí železničiari. Samozrejme za zaplatený lístok adekvátna preprava a adekvátne zdržanie spôsobené čakaním na ďalšie autobusy (ako bonus vraj jeden autobus cestu medzi PP a LM otáčal).

Bonus 1: Môj posledný semester na VŠ cestujem v utorok vlakom 3 zastávky na prestup do Vranova na autobus. Vlak šiel načas presne 0x. Ale je to len 4. týždeň semestra takže ešte má šancu zlepšiť si skóre.

Bonus 2: Dva roky dozadu nepríjemnosť v rýchliku- mal som práve čerstvo novú ISIC kartu. Autobusom som na túto kartu cestoval bez problému 3 týždne za zľavnený lístok (samozrejme šoféri platnosť karty kontrolovali na pokladni). Po týchto 3 týždňoch sa mi do programu dostala cesta do Bratislavy. Tak si cestujem so študentským lístkom a samozrejme aj dovtedy platnou kartičkou až pokiaľ mi sprievodkyňa neoznámila, že karta neplatí. Čo?? Vtedy sa vo mne za pár sekúnd nahromadila neskutočná zlosť spojená s hanbou na polovicu vagóna. Samozrejme som argumentoval, že je to nemožné, veď na kartu cestujem a no problem. Ale sprievodkyňa bola neodbytná. Pozerám na čítačku a neuveriteľné, červeným tam písalo, že údaje na karte sú neúplné. Všimol som si však, že platnosť zľavy bola OK takmer na pol roka dopredu avšak tento argument mi neprešiel. A tak som doplatil do celého lístka a strávil asi 5 hodín začervenaný. Informoval som sa rovno u sprievodkyne ako postupovať keď chcem reklamovať. Bol som zrušený, že sa nedá a nech budem rád, že neplatím aj pokutu. Problém bol nakoniec v tom, že moja univerzita aktualizovala svoj systém až potom, ako som svoju kartu aktivoval na termináli v škole a tak sa nedostali všetky údaje na kartu. Chyba možno moja, možno univerzity no ďalší negatívny zážitok na železnici.

Teda v kope pekne povedané: Ceny a ich tvorba na železnici podľa môjho sedliackeho rozumu pritiahnuté za vlasy. Železnice niesú schopné na základe sedliackeho rozumu zajednať náhradnú autobusovú dopravu. Grafikon je vlastne trhací kalendár a je asi vskutku jedno čo sa píše na papieri.

Martin Palenčík

Martin Palenčík

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Východniar, absolvent práva na UPJŠ v KE, futbalový rozhodca, riaditeľ Okolo Domaše, najväčšieho cyklistického podujatia na Slovensku. Tak to som JA ;-) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu