Projekt SDĽ nevyšiel podľa predstáv a tak sa podnikateľ s veľkým P svoje poctivo zarobené peniažky rozhodol opäť raz otočiť v slovenskom reklamnom biznise a tým ho zachránil pred istým krachom. Veď sa teda pozrime ako pomáha prežiť ťažké časy krízy (navyše pred voľbami) našim televíziám, rádiám, reklamným agentúram, webovým portálom, novinám a billboardovým spoločnostiam.
Nasledujúcich pár riadkov by som teda stručne zosumarizoval kampaň 99 % z mne známych a dostupných zdrojov.
1. Reklama v TV- Vraj 1,1 mil € - to tvrdí pán Weiss. Síce tomu neverím ale bohužiaľ nemám šajnu koľko blokov reklamy 99 % nakúpilo avšak rotovať reklamu v Markíze a JoJ-ke chce veru silného sponzora. Odhad mediálne.sk okolo 2,5 milíona €
2. Reklama v rádiu- Zachytil som aj reklamu 99 % v rádiu ako sponzora dopravného servisu či len tak nejaký ten spotík v reklamnom bloku. Istotne tiež lacná záležitosť.
3. Billboardová kampaň- Nezabudnime, že kampaň začala ešte v novembri roku 2011 nenápadnými billboardmi 99%. Následne prelepené na občiansku iniciatívu, poháre s vodou, najnovšie tváre hnutia. Masová billboard kampaň 4 mesiace, taktiež záležitosť pár drobných.
4. Internetová kampaň- webové portály sa tiež potešili, že 99 percent slovákov konečne povstalo a dalo zarobiť aj im. A tak sa nás vyvalili percentá aj z webu. Prirátajme si aj reklamu na facebooku kde vďaka reklame nahrabali momentálne čosi pod 70 tis členov.
5. Reklama v printe- treba sa samozrejme vyskytnúť aj tam, veď prečo nie.
6. Iné výdavky- Tuto by som osobitne vyzdvihol pár drobných,ktoré sú taktiež potrebné na fungovanie strany.
-volebná kaucia 16 500 €
-výroba reklamy- TV spoty, rádio spoty, webový banner, billboardy- aj to všetko treba pripraviť a vyrobiť, samozrejme zadarmo to asi nespraví nik
- zber podpisov- hnutie o ktorom nikto netušil potrebovalo získať aj podpisy na zaregistrovanie- ako ich získavalo sa už vie- samozrejme cez agentúry- tiež nie lacná záležitosť
- prieskumy verejnej mienky- aj tuto hnutie istotne investovalo- práve dnes moja mama absolvovala rozhovor s agentúrou, ktorá sa zameriavala na otázky spojené s hnutím 99 %
- drobnosti ako poštovné, vytvorenie a správa webu apod už ani nerátam, ide predsa len o drobné, teda pár tisícok eur.
Suma sumárum- odhad Mediálne.sk cca 3,1 mil € podľa cenníkových cien bez výdavkov na online reklamu. Samozrejme zľavy, či už množstevné alebo iné sú možné, avšak pred voľbami sa istotne nepohybujú pre politické subjekty v desiatkach percent. Odhad mediálne.sk sa mi zdá oveľa reálnejší, nakoľko výdavky na online reklamu a výdavky, ktoré som zahrnul pod iné a v odhadovanej sume zarátané niesú tým pádom myslím slušne dorovnávajú prípadnú zľavu.
Záverom ešte 2 perly- prvou je nepochybne nelegálnosť vysielania politickej reklamy, za ktorú dostala Markíza pokutu a Jojka napomenutie svedčí o čistote a férovosti hnutia, ktoré sa pasuje za zástupcu nás, občanov Slovenska. Nič to, že 99% z nás neberie 1900 bývalých korún hodinovú mzdu ako jednotka kandidátky pani Dušatková.
Druhou perlou je nezverejnenie sponzorov hnutia. Vraj lebo sa boja, lebo zverejnia po voľbách... Zaujímavosťou pre mňa je, že taká SaS s tým napríklad od vzniku nemala problém a od prvých momentov jasne prezentovala kto čím prispel na chod začínajúcej strany. Išlo pritom iba o zlomok výdavkou, ktoré má 99%.
Niesom teda blbec aby som veril, že 1,4 mil € stojí top kampaň marcových volieb a platia ju iba ľudia, ktorí sa radia k 99 % "ovládaných" ako to o sebe radi vyhlasujú.